Yol güvenliği
Saat: 10:35
Yer: Yüksekova’nın ilkel minibüs terminali. Işıkların biraz ötesine ve uluslararası tır güzergâhı olan ipek yolu üzerine kurulmuş bu terminalde, ilçeden, ilçe sınırları ötesine yolcu taşımacılığı yapılmakta.
Aceleniz varsa, Eyüp sabrına ihtiyacınız var, söyleyeyim.
“Hemen kalkacak” denildiğinde; biliniz ki en az 15 dakikanız boşa gitmiştir. Yüksekova’ya mahsus bu tür yolcu taşımacılığı, sınırlı sorumlu ve sınırsız sorumlu herkesin ayıbıdır.
Saat: 10:55
Terminalden ayrılma ve yol üstü cerikanlı petrol ikmal tesisinde yakıt tedariki.
Saat: 11:00
Yüksekova-Van yolu çıkışında ki polis kontrol noktası… Yol ve yolcu güvenliği nedeniyle minibüs, sakallı-spor giyimli genç bir polis tarafından durduruluyor. Kimlikler alınıyor. Minibüste İran uyruklu yurttaşlar da var. Pasaportlar ile birlikte “araç boşalt” komutu gelince. Uyuluyor. Yol kıyısındaki kaldırımda bir bank bulunuyor. Kadın polis kadınların, başka bir polis ise erkek yolcuların valiz ve çantalarını didik didik ararken, genç polis ise eller omuz açıklığında ve bacaklar açık bir biçimde İran uyruklu yurttaşların üst aramasını yapıyor.
Yolcu ve yol güvenliği adına yapılan bu uygulamadan sonra, yola devam ediliyor.
“Sıcak asfalt” malzemesiyle yapılan yolun üstünden, kuğu gibi ilerliyor minibüs. Çizgiler o kadar belirgin ki; dikkatli sürücülerin bu yolda kaza yapması neredeyse imkânsız. Yüce devlet 90 yılın sonunda, zift karışımlı ve beyaz çizgileriyle nefis bir yol getirmiş oldu.
Yüksekova polis noktasındaki bekletilme dâhil 30 km’lik yol Yeni köprü Jandarma kontrol noktasında, yeniden durdurulma suretiyle mecburi mola yerine döndü.
Saat: 11:40
Rütbesiz bir askere “abi” çekiyor minibüs şoförü.
Şoför: Yolcularımdan birini hava alanına yetiştirmem gerekiyor.
Rütbesiz Asker: kayıt yapıp gönderiyorum.
Kimlikler ve pasaportlar kayıt için konteynır karakola giderken, minibüsten indiriliyoruz. Eller omuz yükseltisinde havaya ve yana açılıyor, ayaklar aralandıktan sonra yolcuların tek tek üstleri aranıyor.
Rütbesiz asker, işi kadar sıkı yapıyor ki, resmen taciz durumu oluşuyor. Üst araması yaparken ikide bir burnunu çekiyor. Soluk soluğa kapıldığı bu işlemi işgüzarlığın tavan yaptığı yere taşıyor.
Üst araması yaptığı İranlı bir yolcuya “hala çitore” diye garibe kaçan bir söylemle, espiri yapmaya çalışıyor.
Adamcağız suskun.
Uzadıkça uzuyor bu üst araması.
Bir diğerini ararken soruyor. “Sen nerelisin?”
Cevap: “Türkiyeliyim.”
“Onu sormadım, Yüksekovalı mısın?”
“Evet”
Bekleme süresi uzayınca kenarda duran ve kolundaki rütbeden uzman çavuş olduğu anlaşılan yetkili müdahale gereği duyuyor.
“Tamam! Tamam! Yolcuları bindirin” hatta şunu da ekliyor uzman çavuş; “bundan sonra 2 asker arayın”
Sahi ne aranıyordu? Uyuşturucu mu?
Yoksa insanların üzerine yapıştırılan “terörist”i mi?
Kimi arıyordu asker? Kimleri arıyordu polis? Neyi arıyorlardı?
Yüksekova’dan Van’a gitmek için bu kadar zahmete değer mi? Bu kadar mühim olan nedir ki insanlar didik didik aranıyor?
“Dur yolcu!” bu güvenliğin için yapılan bir işlemdir.
Sahi insanların iç çamaşırının olduğu çantayı aramak, hangi güvenliğe giriyor?
Minibüs yolcularını, otomobil yolcularını, otobüs yolcularını, diğer araçları durdurup, saatlerce kuyruğa sokmak, onların zamanını çalmak hangi güvenliğin manifestosunda yazıyor?
Birinin ya da bir aracın şüpheli olması bir bakışta nasıl anlaşılıyor?
Hangi uzmanlık alanı bunu bu kadar ani karara bağlıyor? Bu kadar anlık bir şekilde okuyabiliyor?
Saat: 12:05
Yeni köprü mevkisinden yola devam ediliyor? Yol boyunca mucur ve kum tesisleri ve yol şantiyelerinin önünde ağır iş makineleri.
Saat: 13:00
Yer: Bebleşin karakolu. Araç kuyruğuna son araç olarak giriliyor. Ağır ağır ilerlerken, kuyrukta uzadıkça uzuyor. Mesele anlaşılıyor çok geçmeden. Koyun yüklü aracın evraklarındaki eksiklikten dolayı diğer araçlarda beklemeye takılıyor.
İran yurttaşları minibüsten iniyor ve yukarı doğru yoldan ilerleyip gidiyorlar. İran ülkesi yurttaşları bu köyden akrabalarının taziyesi için geldiği anlaşılıyor. Bir taziye ye gelmek için, bu kadar yüksek güvenlikli bir yoldan ilerledikleri için pişmandırlar herhalde.
Saat: 13:10
Van’a doğru karayolundan yolculuk sürüyor.
Güzeldere yokuşuna doğru asfalta yapışmış bir kurt ölüsü var. Belli ki geceden kalma bir ölüm bu. Gelen giden bir kez daha ezmiş. Kürk dayanabilmiş lastik darbelerine karşı.
Dördüncü virajda bir kaza; yol tamamıyla kapalı. Bu kez insanlık namına bekleme. Muhtemelen hız egosunu tatmin etmek isteyen yurttaşlardan biri aracını bariyerlere bindirmiş ve gittiği yine doğru bir takla, araç tavan üstü. Bilinçsiz yardım ekibi ilk yetişenler. Neyse ki araç kullanıcısı burnu kanamadan kurtulmuş.
Saat: 13:35
Kaza mahallinden ayrılış.
Tarihi Hoşap kalesinin yıllara meydan okuyan burçlarına selam verip Zernek barajı dönemeçlerine ulaşılıyor.
Hemen aşağısında baraj kontrol noktası: silahlı asker uzaktan yavaşla ya da dur mahiyetine gelen bir el işareti yapıyor. Minibüs askere yaklaşınca iyice duracak kadar yavaşlamışken aynı asker devam el işaretiyle devam et anlamına gelen bir başka işaret yapıyor.
İşte yolcu ve araç güvenliği dediğiniz şey bu.
Yani o işaretten sonra, tedirgin olamayacak bir şoför daha tanımıyorum.
Neyse yol Van Kurubaş tepesine dayanan nefis asfaltta kavuşuyor. Van girişinde bu kez trafik kontrol… Yaklaşık 10 araç var. Polis makbuza gömülmüş.
Saat: 14:40
Van Yüksekova garajında iniyoruz. Şoför “hepinize geçmiş olsun” diyor. Güler misin? Ağlar mısın?
gercekten yazdıgı gıbı aynen hatta daha fazla helle birde kanala cekildinmi artık o gun aksama kadar yoldasın vana vardıgında neye geldiğini unutuyor insan ogun hiç birşey aklına gelmez yorgunluktan
Yanıtla (0) (0)van yolu bi yana bunun birde yuksekova sirnak hatti varki tam bir cehennem azabi sirf o eziyeti cekmemek icin diyarbakira gidip ordan sirnak otobuusune biniyorum aslinda mantiga aykiri ama hem bedensel hemde ruhsal sagligim icin dogru karar
Yanıtla (0) (0)YA NE OLUR YETKİLİLER DUYUN SESİMİZİ BİZİ BU MÜNÜBÜS BELASINDA KURTARIN YA HEMEN KALKIYUR DİYURLAR 1 SAAT SUNRA YULA CIKIYUR BAŞKANIM COK GÜZEL YAZMIŞSINIZ AMA COKTA EKSİK ZİZİN GÜĞRMEDİDİNİZ O KADAR COK ŞEY VARKİ ANLATILMAZ
Yanıtla (0) (0)şoför bey kesik viraji 120 süratla giriyor yolculardan biri itiraz ediyor bizi öldürecek misin şoför bey cevap veriyor istemeyen insin gariban yolcu güzeldere yamacında nereye insin??? yetkililerin halkımıza verdiği değer hizmet veren dolmuşlardan belli oluyor yeter artık
Yanıtla (0) (0)ee yazar yollari elinde otomatik tüfeklerle kesip örgüt propagandasi yapanlari oracikda yola mayin döseyenleri büyük sehirlere uyusturucu silah kaciranlari neden görmek istemiyorsun sanki yüksek ova güllük gülistanlik bir yermis gibi hersey yolcularin can güvenligi icin yapiliyor
Yanıtla (0) (0)değerli geverliler yorumlarında münibüslerden şikayet ediyorlar geç kalkıyor diye tamam haklısınız ama bırde sorun neden geç kalkıyorlar.dünyanın hangi yerinde 200 km lık yolu 10 liraya yolcu olarak bindiniz gidiş geliş bir münibüse 180 lira oda kaçak yakıt aracın maksimum aldığı yolcu sayısı 14 10 liradan 140 lira gelişide hesaplayın 140 lira oda araç fuul yolcu dolacak yapar 280 lira bunun 70 lirasını komisyon olarak yazıhane alıyor kaldı 210 lira şöfür ücreti 30 lira kaldı 180 lira başa baş sıfır var elde sıfır yağı lastığı trafik czası cabası siz ne diyorsunuz 10 dakka derler 1 saat bekletirler düşününki bu münibüs 6 yolcuyla yola çıktı zararını siz hesaplayın üstelik vana ulaştığınızdada neredeyse 20 km uzaktakı yre götrme mecbryti var
Yanıtla (0) (0)sayın sarı zaten genelde bu laf söylenir.sadece yüksekovaya has bir durum değilki.gidin batıyada ötübüsten indiğinizde cümleten geçmiş olsun deniliyor.bence bu tespıt yanlış.yüksekovaya indirgeyemezsiniz.
Yanıtla (0) (0)irfan bey güzel bir noktaya değinmiş. evet gerçekten bu yol tam bir işkence, vana gideceğim zaman bir gün önceden canım sıkılmaya başlıyor. yol uzun, minibüsler insanları gereksiz yere çok bekletiyor. ayrıca bu kadar uzun yolda şöför bey kendine göre açmış bir müzik ve yol buyunca son sesle insanın beynini resmen şişiriyor. gerçi arasıra bazıları uyarsada bi süre sora aynı tarz devam ediyor. yol kontrolünden de aşırıya kaçılmadıkça, insanları gerksiz yere çok bekletmedikçe şikayetçi değilim. güvenliğim açısından..
Yanıtla (0) (0)ÇOK GÜZEL BİR KONUYA DEĞİNMİŞSİN İRFAN BEY GERÇEKTENDE YILLARDIR BU HALKIN KONTROL NOKTALARINDAN VE TERMİNAL ÇALIŞANLARINDAN ÇEKTİĞİNİ SAYMAKLA BİTİREMEYİZ YAHU KONTROL NOKTALARINDAKİ ZORBALIĞI ANLIYORUZ PEKİ BU TERMİNALDEKİ BEKLETİLMEYE NEDEN KİMSE Bİ ÇÖZÜM BULMUYOR HERŞEY NEDEN ŞOFÖRÜN KEYFİNE KALIYOR
Yanıtla (0) (0)ee yazar yollari elinde otomatik tüfeklerle kesip örgüt propagandasi yapanlari oracikda yola mayin döseyenleri büyük sehirlere uyusturucu silah kaciranlari neden görmek istemiyorsun sanki yüksek ova güllük gülistanlik bir yermis gibi hersey yolcularin can güvenligi icin yapiliyor...
Yanıtla (0) (0)İrfan beyin yazdiklarina tamamem katiliyorum soz de can guvenligi sen kimin canini kimden kuruyorsun? Mantiga bak .halk olarakda daha doyarli olmaliyiz zaten sofor milletiyle kunusamiyorsun bile dur diyorsun adam hemem sopasini alip geliyor yada kufrediyor bu zihniyetin degismesi lazim.soylenecek cok sey var ama...!!!?
Yanıtla (0) (0)bu yazdıklarınız yuksekovaya ve hakkarıye tamamen zarar veriyor...ben istanbulda bulunan bır hakkarılıolarak bunu yayınlamayın...tamamen hakkarılıye hakaret
Yanıtla (0) (0)SAYIN İRFAN BEY HERŞEY GÜZELDE BU ARABALAR SU YAKMIYOR....KOSKOCA BİR ARABA SADECE 1 YOLCU İÇİN 200 KM GİDEMEZ Kİ.....
Yanıtla (0) (0)sayın sema turizm haklısın dünyanın hiçbir yerinde 200 km 10 lira değil buna gever de dahil.yaptığın hesapları doğru rakamlarla bir daha yapayım.180 lira kaçak yakıt koydunuz.14 yolcu olursa gidiş geliş 560 lira olur bunun 70 tl si komisyon.kalıyor 310 lira. hergün günde 110 lira da ceza yağ vb. için ayır 200 tl kalıyor. hangi emekçi günde 200 tl kazanıyor.dalga geçmeyin milletle...
Yanıtla (0) (0)irfan bey önemli bir konuya dikkat çekmiş.ben de mahalle servislerine dikkat çekmek istiyorum.hiçbir yerde ulaşım bu kadar pahalı değil.ben sırf bu durumu boykot etmek için servisle gelip gitmiyorum.halk ses çıkarmıyor diye her sene zam yapılmaz ki.şimdi zamı savunanlar olacak.yakıt pahalı falan ama burda yakıt her yerden ucuz.5 dakikalık yol 1 liraya.buna bir çözüm bulunmalı.halkın mağdur olmaması için belediye de halk otobüsleri uygulamasına geçebilir...
Yanıtla (0) (0)Bende y.ovalım Vanda çalışığımdan dolayı geliş gidişlerim fazla gerçekten zaten yolları bir ızdırap birde üstüne bekletilmeler oyalanmalar yani ancak bu kadar işkence olur.Daha önce G.antepte çalışıyordum Adıyamana gitmem gerekti yol 190 km ve biz benzin dahil yolda 2 saatte vardık.Düşünsenize 2 saat bu kadar zaman kaybı bu kadar yol çilesi vede üstüne kürt olduğumuz için şüpheli gözler..Bence yeter artık evime ve işime geliş gidişlerin yol ızdırabı yetmiyor gibi birde güvenlik kontrölü azap verici şekilde olmasın ve özellerimize irfan beyin dediği gibi iç özel çamaşırlara kadar inilmesin...Yazısından dolayı irfan beye teşekkür ederim...
Yanıtla (0) (0)acaba yapılan yol güvenliğmi yoksa'' işkencemi.?? bence sırf insanların kimliklerinden dolayı gördüğü işkencedir sindirme politikasıdır
Yanıtla (0) (0)kürt halkı yılardan beri her alanda her türlü işkenceye maruz bırakılmış..
bu uygulamayı yaptıranlar utansın..
şemdinlide görmüşsünüzdür ey insanlık yol güvenliğini. yazıklar olsun insanlığa.
Yanıtla (0) (0)