İskender Kahraman

İskender Kahraman

Heybemdeki Masallar: Perwer Olan Şivan’lar Efsanesi

Heybemdeki Masallar: Perwer Olan Şivan’lar Efsanesi

İnsanlık tarihi boyunca her efsane kendi toplumunu yaratmıştır; her toplum da kendi efsanesini...

Ve toplum var oldukça efsanelerini dillendirir, dilden dile; kulaktan kulağa, insanların ruhunu okşayan tanrısal melodilerle...

Ama ne zamanki ‘efsane’ toplumun hasmına esir düşer işte o zaman artık efsanenin her ninnisi, her sihirli kelimesi toplumun kalbine sokulmak istenen okların ucundaki zehir olur.

Dile kolay asırların birikimi, acıları bir birey bir türkü, bir şarkı ya da bir efsane oluveriyor. Bir toplumun diğerinden farkını belirleyen kültür dinamiği...

Bu kültür öğesi, zamanla içinden çıktığı toplumu yok etmek, onurunu kırmak için bir araca, bir politik argümana dönüştürülüyor.

Bir zamanlar bilinmeyen bir ülkede sürgün bir şair varmış. Bu sürgün şair kendi yurdunda kendi diliyle şiirler yazdığı için memleketinden kovulmuş.

Halkı da çil yavrusu gibi darmadağın edilmiş.

Bir süre sonra sürgün şair kendi dilinde şiirler yazmak istemiş ama kendi dilinin sihirli kelimelerini, kalbinin yazması için onu zorladığı güzel sözcükleri unutmuş ve kendi dilini konuşamaz olmuş.

Sonra içinden çıktığı halkından da, kültüründen de kopmuş.

Zamanla bu sürgün şair ülkesinden gelen insanlara rastlayınca onlardan bilmediği kelimeleri satın almaya başlamış.

Duyduğu her yeni ve güzel kelime için saygıyla yerlere kadar eğilip sözcüğün sahibine para verirmiş.

Zaman böyle akıp gitmiş.

Derken bir gün ülkesini işgal eden, insanlarını aşağılayan yüksekçe bir adamla karşılaşmış.

Bu kurnaz adama; ‘güzel kelimelerin var mı diye sormuş?’ Adam ‘hangi dilde demiş.’ Şair, tabi ki ‘benim dilimde…’  Adam, ‘senin dilin yok ki’ demiş. ‘Hem o ‘bizim’ dilimiz, bizim eski dilimiz…’

Ve eklemiş yüksekçe adam: ‘Bizler senin insanlarının dilini unutturmak için çabalıyoruz. Kültürünü, her şeyini yok etmeye çalışıyoruz. Ve biz bunları senin halkının iyiliği için yapıyoruz. 

Eğer gelip ‘yurdum’da şiirler okursan, şarkılar söylersen ve insanlarına aslında böyle bir dil yokmuş ve ben de yokum dersen tüm ülke olarak seni onurlandırırız’ demiş.

O güzelim şair bu teklifi kabul etmiş ama sonunda olan olmuş ve o yüce ruhlu şair şairlik ruhunu kaybetmiş.

Yani o efsane, kirli siyasetin oyuncağı olup halkından kopup gitmiş. O toplumu yok etmek isteyenlerin naylon efsanesine dönüşmüş. Çok ağlamış ama olan olmuştu artık.

Şimdi gönül isterdi ki bu sürgün şair gibi suçu sadece kendi dilinde şarkı söylemek olan sürgün Şıvan’ımız da onun dilini, şarkılarını yok etmek isteyen, yasaklayanların oyun ve hileleriyle değil de kendi öz iradesiyle gelebilseydi.

O güzel sözcükleriyle, o güzel sesiyle yıllardır gönlümüzde, dillimizde taht kurmuş o güzelim şarkılarını dillendirebilseydi.

Umulur ki vicdanı ona şöyle seslensin: Sen sanatının tahtındasın, hak ettiğin yerlerdesin ve o büyüklüğün hazıyla belki halkı anlamayabilirsin. Fakat seni yaratan toplumun az da olsa beklentileri vardır.

Onları aşağılayanların, onlara hakaret edenlerin oyunlarına düşmeni istemiyorlar.

Onların kirli siyaset malzemesi olmanı istemiyorlar.

Bilirsin, ‘filler tepişir çimenler ezilir.’

Bundan dolayı halkın gönül sancıları çekiyor.

Çünkü insanın kendi sözcükleriyle, şarkılarıyla zehirlenmesi, efsaneleriyle vurulması zordur.

Hatırlar mısın bilmem, şarkılarının, türkülerinin, sesinin sahibi olan bu toplum yok edilmek üzereydi. Sen bir yıldız gibi doğdun.

İnsanların gönlünde taht kurdun. Milyonlarca insanı uyandırdın.  Onlara milli bilinci verdin. Onlar tekrar senin sihirli sesinle, şarkılarınla kendilerine gelebildi.

Yine bilirsin sen, nicesi seni dinledikleri için idam edildi. Kurşuna dizildi. Hapislerde çürüdü…

Ama sözcüklerinin, türkülerinin sahibi halkın seni terk etmedi ve şimdi de seni terk etmek istemiyor! Sen de terk etme onu.

Bir kısım insanlar çocukluk edip sana dil uzatabilir, bir kısmı başında sazını kırma densizliği yapabilir, bir kısmı da seni kendi küçük siyasi emellerine alet etmek isteyebilir ama unutma ki sen onların değil halkın efsanesisin.

Yaratığın toplumun, yani seni yaratanların efsanesisin…

Hem sen demiyor muydun, ’Ez hevalê bargiran im, hevalê Kurdistan im, hozanê Kurdistan im, ax ez dengê Kurdistan im?’

Zaten senin gibi siyaset üstü bir sanatçının siyaset oyunlarına alet edilmesi abesle iştigal değil mi be üstad?

Hatta vicdanlara ziyan…?

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
27 Yorum
  • sürgündeki hakkarili / 15 Kasım 2013 Cuma 22:20

    yuuh mu desem belki kalemine ayıp olur ama ne diye girsemde seni incitsem diye düşnüyom yazdıkalrının şair hariç diyerlerine bende katılıyom yanlız güzel adam bir şey unutun şıvan baş kaldırken bu bölgede kimse cesaret edip ismini bile kürtçe diyemezdi hata bak kimi korucu oldu kimi mit kimi kendini satı kimi halkını satı kimi ise şıvanı benimsedi baş kaldırdı can verdi bedel verdi mal verdi ama gel görkü o ilk dönemin tırsanokleri bu gün yönetici olmuş o ilk ateşi yakanlar kenara atılmış vah mı desen ah mı desen yoksa kürt bir ananın dediği gibi ax mı desen her ne dersen de ama siyaset aslanı kediye ezdiri işte bu gün şıvan gibileri eleştirmek ne de kolay olmuş oysa 37 yılık bir sürgün den sora ilk kez doğduğu toraklara dönüyor

    Yanıtla (0) (0)
  • sürgündeki hakkarili / 15 Kasım 2013 Cuma 22:31

    şimdi sana soryom değerli kalem sen olsadın şıvanın yerinde 37 yıl halkından anenden uzak kalsaydın ve bu teklifi barzani bile değil demiyecem en düşmanın sana sunsadı acaba ne derdin bak ape musanın oğlu geçen yıl t.c kimlik verdi ve o geldi her tv çıktı minet ve şükran sundu kimliğne (asla eleştrmiyom yanlış anlaşılmasın) verenlere kimse tık bile etmedi ki ben onun ne özlem çektiğin tahmin edyom ki öyle davrandı
    ama konu şıvan olunca herkes te bir ucuz kahramanlık tutar oysa ne de çabuk unutlur şıvan bu gün ne kahramanların hocası rehberi olmuş ekolü saymış tır en azından o kahraqmnaların hatırna insaflı olmalı çünkü o kahramanlar şıvanı kendilerine ışık tutmuşlar umarum benim ne dediğin anlaşılrı ve herkes biraz da olsa elini vicdanın

    Yanıtla (0) (0)
  • mamoste / 15 Kasım 2013 Cuma 23:20

    sevgili iskender şıvan bir coğrafyanın sesidir kürdistandaki bir sabah rüzgarının; hakkari il sınırından geçerken dağların arasından süzülen bir derenin,nazlı bir köy yağmurunun,en şiddetli çatışmanın ortasında gülümseyebilmenin sesidir.şıvanın efsanevi öyküsü 37 yıla sığdırdığı mücadelesi bu mücadele içinde yoğurduğu kürt dili ondan önce dengbejlerin elinde sadece bir aşk ve şehvet dili iken ağaları beyleri eğlendirmek için söylenen bir kaç şarkıdan ibaretken onunla beraber isyanın kadimliğin cesaretin kendini bulmanın sesi oldu.kürtçe şıvandan sonra yıkılamaz bir kale oldu.80 de kürdistanda hangi evin bahçesini kazsan korkuyla çok derine gömülmüş bir yığın şıvan kaseti bulurdun.bu inanılmaz bir fenomendir.sosyolojik açıdan trajiktir de

    Yanıtla (0) (0)
  • mamoste / 15 Kasım 2013 Cuma 23:27

    şimdi o bahçelere korkuyla o kasetleri gömenlerin çocukları şıvanı neredeyse linç edecekler.batıya gittiğinde iyi türkçe konuşmaya kürtlüğü belli olmasın diye kendini inceltmeye çalışan yırtık kot pantolonlu entel giyimli bir yığın yoz adam her konserine her resim kadrajına özellikle yerel kıyafeti ile şelu şepikleriyle çıkmaya özen gösteren bir insanı yargılamaya kalkıyor.şıvan kültürel nosyonunu anlamaktan uzak bir yığın kof adam şıvanın şiirlerinden besteler yaparak ölümsüzleştirdiği kürt şairlerini kürt ozanlarını saymaya kalksalar ikisinin ismini bilebilemezler.shakespeare nigilizce için neyse ruslar için mayakowski neyse türk şiiri için nazım neyse kürtçe için şıvan da odur.çünkü gelenekseli modernize ederek bir dili onarmıştır...

    Yanıtla (0) (0)
  • mamoste / 15 Kasım 2013 Cuma 23:36

    hatta onarmayı bırak onurlandırmıştır da.birini eleştirirken sizin ne kattığınızı ondan farklı olarak ne geliştirdiğinizi de sorgulamak gerekir.evinde çocuğu ile bile türkçe konuşup ingilizce ders aldıranlar bugün kürtlükten kürtçeden demvurup şıvana yükleniyor.37 yılı sürgünde geçirmek bir insan için büyük bir travmadır böyle sürgünde kendini kaybeden yığınla insanın hikayesini biliyoruz.tarihe mal olmuş şahsiyetleri tarihten önce yargılamak hadsizliktir.yüz yıl sonra belki kürt üniversitelerinde şıvan üzerine milyonlarca tez yazılıp onun sanatına dair dersler verilecekken tarih içinde değeri rüzgardaki bir yaprak kadar olmayanların bu hakaretlerini şıvanın hak ettiğine inanmıyorum.ölümsüz bir soru sormuştur 'kine em? derken yetmez mi?

    Yanıtla (0) (0)
  • şiğ / 16 Kasım 2013 Cumartesi 00:03

    eline sağlık keşke şıvan de senin gibi düşünse

    Yanıtla (0) (0)
  • ordinarus / 16 Kasım 2013 Cumartesi 00:06

    sanatçımıza bu kadar yüklenmek en önce insani olan tarafımıza uymadı ayrıca karalayacaksak da bu sn şivan perwer den başlanamaz o na gelene kadar kimler oldu

    Yanıtla (0) (0)
  • URFALI / 16 Kasım 2013 Cumartesi 00:12

    sene 92 dayim antep te SIVANI dinliyor yarim saat gecmeden yarin amed koruyacak olan iyi tc polisi geliyor sonuc iskence hapis sadece sivani dinledi aceba sivan bu insanlarin yuzune nasil bakacak

    Yanıtla (0) (0)
  • leyla / 16 Kasım 2013 Cumartesi 00:41

    değerli ozan şıvan perweri dinliyerek büyüdüm ve onunla kendimi ve kürtlüğümün farkına vardım,ne olursa olsun bu gibi değerlere sahip çıkmamız lazım perwerin yanlış yapacağına ihtimal bile vermem vardır bir bildiği iyiki varsın benim çocukluk aynam.

    Yanıtla (0) (0)
  • cevdet / 16 Kasım 2013 Cumartesi 00:43

    şıvanı yerin dibine sokup nihat doğan gibi bir adamı newroz da el üstünde tutmanızın akıl mantıkla ilgisini anlamak zor ve garip......Barzaniye dil uzatan "milletvekilli" hanım efendi aydoğan atamayla amede gelen bir türk... Şivan 3 ay önce apo için açlık grevi yaptı , ya sen?

    Yanıtla (0) (0)
  • ve insan yanıldı. / 16 Kasım 2013 Cumartesi 00:49

    sen biraz daha oku derken yani biraz daha hayatı tecrübe et demek istedim. eğer şıwan ı bu kadar övgüye layık gördükten sonra tek kalemde onu çizebiliyorsan sanırım sen daha anlamamısşın hayatı. arkadaş farzet ki bdp çağırdı ve yine erdoğanın ameddeki bazı açılışları için bdp ile erdoğan birlikte kordele kesmiş olsalardı ve şıwan şarkı söylemiş olsaydı, acaba bunları söyler miydiniz. sanırm asla söylemezdiniz bir iki felsefi kelimeyi bir araya getirmek ile gerçek devrimci olunmaz. o 37 yılını hemde gençliğinin baharında feda etti. siz klavye silahşörleri kalkın aynı davranışı gösterin. sadece bi örnk bdp ye oy verip şıvana hakaret edenler acaba bu sistemn memurluğnu bırakıp onun gibi bir devrimci davrnş gösterrlr mi.

    Yanıtla (0) (0)
  • kurde navine anatolye CIHANBEYLI XACILARA / 16 Kasım 2013 Cumartesi 01:06

    EL INSAF DIYEN HAWALA.
    SURGUNUN NE OLDUGU BIZ BILIRIZ HALEN SURGUNDEYIZ DUN 1448 BU GUN 2013, ANATOLYA SURGUN EDILDIK BUYUN EGMEDIGIMIZ ICIN 1448.TESLIMIYETI KABUL ETMEDIGIM IZIN 1980 HALEN SURGUNDEYIZ ,
    BU GUN KURTLER BU SEVIYE GELMISE AGIT,SERHAT MAZLUMUN YASAMLARINI KURT HALKINA FEDA ETIKLERI ICIN,ROJHALAT.ROJOVA .BAKUR VARDIR VARLIGINI KURUMUSTUR.NASIL BU GUN TC ROJOVAYI TAHMUL ETMIYORSA .SERHATLAR AGITLER OLMASAYDI BASUR DA OLMAZDI BU GUN BARZANI VARSA BU SEHITLERIN SAYESINDE ORDA DURYOR.TC HIC BIR ZAMAN MUSADE ETMEZDI .SIWANI KURT ANNALARI KURT BACILARI BAGRINA BASACAKTI ROBOSKI MIMMARI IBOLAR DEGIL.SIWAN SURGUNDE HAYAT YASADI KURLERIN SIRTINDA BIR ELLI YAGDA BIR ELLI BALDA
    YAZAR HAWALL COK YERINDE VE KALEMINE BASARILAR DILERI

    Yanıtla (0) (0)
  • gever / 16 Kasım 2013 Cumartesi 01:12

    Yarinki bdp karsilamasi size kapak olmusmudur eger bi yerlere yaranacaksaniz acele etmeyin derim ortadogu kumdan tepe gibidir ruzgarin esisine gore degisir

    Yanıtla (0) (0)
  • amet / 16 Kasım 2013 Cumartesi 02:06

    kurban olayim kalemine. cok guzel yazmissin.

    Yanıtla (0) (0)
  • sokrat / 16 Kasım 2013 Cumartesi 08:23

    tebrikler...

    Yanıtla (0) (0)
  • elbistanlı / 16 Kasım 2013 Cumartesi 08:54

    O meşur olmak için uğraştı,söyledi,biz geçmışimizi toparlamaya anlamaya yaşamaya çalıştık kılamları ile,o zengin burjuva ülkesi sanatçısı olmaya, çalıştı,biz hasret axıt acı kan ve gözyaşı ile kaldık,kılamları ile, o her dem her vaxt cok değişti,biz gine kaldık kendimiz ile başa,ona o ilhamı. Veren de biziz ,ama hak etmedi,bazıları gibi,çimki biz halkız kürdistan ız,akp dexiliz.

    Yanıtla (0) (0)
  • GEVERLİ / 16 Kasım 2013 Cumartesi 14:13

    O ZAMAN O MEMLEKET O ŞAİRİN DEĞİLDİ ŞİMDİ ONUNDUR HOŞGELDİN ŞİVAN

    Yanıtla (0) (0)
  • ciwan / 17 Kasım 2013 Pazar 13:25

    siwan sanatci siyasetci degil.ve suan dunya capinda biri.kahraman iskender seni kac kisi biliyor veya sen bu halka ve dile ne hizmet etmissin bilmiyorum ama siwanla bu halk kendini buldu.dilini tanidi.adam efsane.siwani elestirmek ve yerin dibine sokmak bu kadar kolay olmamali.ama biz tek hareketle insanlari yuceltmeye veya yerin dibine sokmaya alisigiz.siwan bir degerdir.kulturdur.sadece biraz vicdanli olalim.4 aydir yazi yazmiyorsun.ne oldu da yazasin geldi.siwanin surece destek vermesi mi seni gaza getirdi ve aklina yazacak biseyler geldi

    Yanıtla (0) (0)
  • felek / 17 Kasım 2013 Pazar 16:09

    hey feleke xayin. Heyy Şıwan sen 37 sene yurt dışında sürgün yaşa. kürt müziğini dünyaya tanıt, dünyanın en önemli yerlerinde sahneye çık. çizgini hiç bozma, hep kürtçe söyle..herkesin bildiği biri ol.her yerde kürt sanatçı diye bilin, müziğinle dost düşman herkesin kalbine taht kur.. sonra da gel
    , sen Kürtçeyi savunduğun yıllarda daha doğmayanların heybelerindeki masallara konuk sanatçı ol...heyy felek tu xayini...

    Yanıtla (0) (0)
  • OSMANLIDA OYUN BITMEZ / 18 Kasım 2013 Pazartesi 16:37

    kurani okuyun.bircok yerinde.amelleri bosa gitmistir denilir.yapar yapar ama sonra duser.sivanda boyledir.barzaninin kurtlere hizmet ettigi bir gun yoktur.sadece tc gibi,vatan-millet-sakarya der.robozkide barzani ne yapti.rojavada ne yapti(kapilari kapatmaktan ve ceteler olusturmaktan baska.) bunlari uzen ROJAVADIR.beklemiyorlardi.kurtleri barzani ailesine teslim edeceklerdi.hemde tum kurtleri.ama ROJAVA alternatif oldu.yerle bir etti uckagitcilarin oyununu.SIVAN YILLARCA sam sekire diyordu.onder Apoyu elestiriyordu suriyede uzun sure kaldigi icin.ama bakin onder aponun uzun sure suriyede kalmasinin neticesi ROJAVA oldu.yoksa mumkun mu?" yilan-ayi-cakal yanyana gelecek?

    Yanıtla (0) (0)
  • ANKARA/ GEWER / 21 Kasım 2013 Perşembe 17:17

    ARKADAŞLAR UNUTMAYIN Kİ, BİZ KÜRTLÜĞÜ ŞIWAN PERWER,LE BENİMSEDİK ONUN ŞARKILARIYLA KENDİMİZİ BULDUK HATIRLARMISINIZ BİR VİDEO KASETİNİ İZLEMEK İÇİN KAPILARA MAHALE GİRİŞLERİNE NÖBETÇİ DİKTĞİMİZ GUNLERİ, VE ŞİMDİ GELMİŞ ADAMI KÖTÜLÜYORUZ BENCE BENCİLİKTEN BAŞKA BİRŞEY DEĞİL .......

    Yanıtla (0) (0)
  • CIZÎR A BOTAN / 24 Kasım 2013 Pazar 08:22

    Dest xuş bira.

    Yanıtla (0) (0)
  • OZDREAMER / 28 Kasım 2013 Perşembe 09:30

    NEDEN KÜRTÇE YAZMIYORSUN?

    Yanıtla (0) (0)
  • fikret SEVEN / 28 Kasım 2013 Perşembe 13:45

    iskender arkadaşı çok yakından tanıyan arkadaşlarından biriyim onun bu halka ne yaptığını bilenler bilir. zaten biz birbirimizi tanısaydık ve en zorlu dönemlerde kimin neler çektiğini bilseydik ve o insanların veya emek veren herkesin EMEĞİ,ne saygı gösterseydik bu gün ŞIVAN, gibi biri halka mal olmuş ve her anlamda kendisini ıspatlamış büyük ÜSTAD,ı eleştirmezdik, bizde insanları karalamak kadar basit bir şey yok. dostum umarım beni anlarsın. selamlar.

    Yanıtla (0) (0)
  • Xelil / 03 Aralık 2013 Salı 16:38

    Ere Şıvan bere "Ozane Gelle Bın Dest" bü le mıxabin iro buye gawane gelle serdestan...

    Yanıtla (0) (0)
  • adil arkadaş / 04 Aralık 2013 Çarşamba 23:35

    şıvan kimlerin diline düşmüş. kalitesi, kalitesizlerce tartışılır olmuş.

    Yanıtla (0) (0)
  • ege üniversitesi / 12 Aralık 2013 Perşembe 17:48

    Ege Üniversitesi'nde Polis Kampüse Girdi: TOMA'yla Su Sıkıldı. 4 Öğrenci Gözaltına Alındı, 2 Öğrenci Yaralandı
    Perşembe, Aralık 12, 2013 Başka Haber


    Ege Üniversitesi'nde kampüse giren polisler, solcu öğrencilerin sığındığı Edebiyat Fakültesi'nin içerisine tazyikli su sıktı. Saldırıda 4 öğrenci gözaltına alındı, 2 öğrenci yaralandı.

    Alınan bilgiye göre, solcu-demokrat öğrencilerin yoğunlukta olduğu Edebiyat Fakültesi önüne 10 kişilik ülkücü grup gelerek provokasyon yarattı.

    Öğrenciler ile ülkücüler arasında arbede yaşanırken, kampüse çevik kuvvet polisleri girdi.




    Faşistler, olay yerinden ayrıldıktan sonra, çevik kuvvet polisleri solcu öğrencilere müdahale etmeye başladı.

    Polis, öğrencilerin sığındığı Edebiyat Fakü

    Yanıtla (0) (0)
İskender Kahraman Arşivi