Şeyhmus Diken

Şeyhmus Diken

Kürt siyasetinin tabularla savaşı

Kürt siyasetinin tabularla savaşı

Henüz çok erken. Tarihinin kayıt altına alınması için daha çok zaman var. Ama şimdiden tarihe not düşülmesinde yarar var.

Bilinen durumdur. Cumhuriyetin tekçi ve resmi ideoloji tespitli felsefesi, üç konuda acımasız ve dayatmacı davrandı.

Kürt meselesi, İslam meselesi ve sosyalist düşünce meselesi. Bu her üç konu cumhuriyetin adeta kırmızıçizgileri oldu seksen yıl boyunca.

Tarih incelendiğinde fark edilir ki; sisteme uyum sağlayan sol da İslam da sistem açısından hiçbir zaman problem olmadı. Statükocu sol ve diyanet İslamı; al gülüm ver gülüm. Çünkü özünden soyutlanmıştı.

Aynı şekilde Kürtlük de öyle! Eğer Kürt Kimliğinden söz etmeyen, Türklük içinde eriyen ve hatta kendini Türk olarak telakki eden; sorulduğunda “benim de kökenim Kürt ama ben Türküm” diyene cumhuriyetin devleti dokunmadı / dokundurtmadı, aksine ödüllendirdi.

Tek parti dönemi, devletin adına Cumhuriyet Halk Partisi denilen ama aslında devletin ta kendisi olan 1950’lere kadar olan döneminin baskı, zulüm, talan, ret ve inkâr dönemi oldu. 1950’lerden sonra çok partili siyasal hayatla birlikte bu kez sisteme muhalefet eden partilere karşı yasalar, yasalar imkân vermeyince de derin devletin baskıları ile şiddet, hapis, ölüm ve sürgünler uygulanmaya başlandı. Yasal ve legal muhalefet partileri peşpeşe kapatıldı.

1980 darbesinden sonra Kürtler, kurulu düzene siyaseten cephe aldılar. Uzun sürdü mücadele. Alışılmış sol söylemle başlayan örgütsel Kürt muhalefeti; mücadelenin ulusal boyutu nedeniyle işin rengini değiştirdi, ama özünden taviz vermeden.

Bugün gelinen aşamada, Kürt legal siyasal mücadelesi iki alanda kucaklayıcı ve toparlayıcı bir perspektif sunuyor 90 yıllık cumhuriyetin kurumlarına.

Bir; 1980 darbesinden sonra bütün örgütsel yapıları darmadağın olan Türkiye sol hareketine; Kürtler, önce Halkların Demokratik Kongresi, sonra da Halkların Demokratik Partisi ile el ve gel ediyor.

İki; İslami ideoloji ve hayat tarzı üzerinden bir yaşam biçimi dayatan sisteme de “devlet İslamına karşı başka bir İslam mümkün” diyerek Demokratik İslam Kongresini öneriyor.

Evet, kimilerine ilk anda ters gelebilir. Ama siyasetin doğru okuması maalesef biraz da böyle. Bugünkü tarzı siyasette, sistemle mücadele etmenin yolu mevcut duruma göre siyaset yapmaktan geçiyor.

Doğrusu iki tavır alış için de iyimser olduğumu vurgulamak durumundayım.

Değişik bir rüzgâr estirmeye aday iki yeni durum.

Solun sahiden gezi parkı eylemliliklerinden sonra böylesine bir “çekidüzen” verişe / verilişe çok ihtiyacı var. Alternatif bir programatik siyasal tarza ihtiyacı var. Biraraya gelip “birlikte ne yapabilirizi” sorgulamaya ihtiyacı var. Bu ihtiyacı örgütlülüğü ile hayata katmaya müsait olan da doğal olarak otuz küsur yıllık mücadelesi ile Kürt siyasal hareketi karşılar.

Öte yandan hükümetin devletleştiği bir dönemeçte, üstelik İslami inancın sadece iktidar partisinin değil, devletin de inanç temelli resmi ideoloji’sine dönüşme arifesinde olduğu bir dönemde “Demokratik İslam Konferansı” çok kıymetli. Ve bu kıymetliliği ertelememek ve ötelememek gibi bir tavır alışa da ihtiyaç var.

Belki "Geleneksel sol tarzı siyasetimiz saikıyla sol ve İslam; nasıl olacak" diye sanki muallâkta bir soru var orta yerde? Doğrusu ben de çok net değilim. Ama sanki Kürt siyaseti epeydir bu zor ve tehlikeli, ama olması gereken kulvara girdi, iyi de etti diye düşünüyorum. Önümüzdeki günlerin hayli tartışma kaldıracağı gündemi bu olacak gibi.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
4 Yorum
  • Dıjwar Colemêrg / 03 Kasım 2013 Pazar 00:23

    Demokratik islam konferansı geç kalınmış belkide by pass edilmiş bir gerçeğin artık farkına varlığını gösteriyor. Sadece farkına varılmamış ayrıca pişman olunmuş bir eylemdir. Kürt muhalif hareketinin içinde bulunduğu kulvarda bunu en iyi analiz eden sayın öcalan oldu. Bunun sadece DIK ile sınırlı kalmaması lazım. Sayın Altan Tan bu konuda bilgisinden ve konumundan faydalanılacak değerli bir siyasetçidir.

    Yanıtla (0) (0)
  • kurde stenbol / 03 Kasım 2013 Pazar 07:05

    selamun eleykum.yaziniz guzel.on acici.ama bir talebim var DEMOKRATIK ISLAM KONGRESI OLUSTURUCULARINDAN :aman ha altani cagirmayin.onun derdi ittifak degil.o zarar veriyor.kac yildir milletvekili.partiyi yerden yere vurmak disinda bi ise yaramadi.benim gibi musluman olun mesaji disinda,ondan bir mesaj almadim.onun durust olduguna inanmiyorum.saygilarimla

    Yanıtla (0) (0)
  • Dıjwar Colemêrg / 03 Kasım 2013 Pazar 16:05

    Çözümün parçası olamayanlar ayak bağı olmaktan öteye gidemezler. Sen kimsin de sayın Altan Tanı hain gibi gösteriyorsun. Sayın Tan bu mücadelede bedel vermiş, babası d.bakir cezaevinde işkenceyle öldürülmüş kürt-islam çizgisinin saygın takipçisi ve siyasetçilerindendir. Hdp konusunda benimde katıldığım bir tarzda fikrini beyan etmiştir. Yeni yetmelerin neyi idüğü belirsizlerin çıkıp hadlerine düşmeyen tarzda yorum yapmaları ve sayın Tanı eleştirmeleri hareketi kutuplaştırmaktan başka birşey değil. Herkes konumunu bilecek arkadaş

    Yanıtla (0) (0)
  • sabirlii / 05 Kasım 2013 Salı 10:52

    sayın yazar sizin yazılarınız gerçekten kulvar açıcı, zaten bir yazarın yapacağıda budur, ancak toplumun yol alması gereken çok şey var. mesela Altan tan ile alakalı yorumu kendisi okusa mutlaka bir kez daha düşünür. ancak burdaki bazı yorumculara bakıyorumda, ya yerden yere vurmak için kesin karar vermiş, yada eleştiride bulunanların haddi olmadığından bahsediyor. sen kimsin mantığı ile demokratikleşme nasıl bir araya gelir.ben kim olduğum değil fikrimi ortaya koymam önemli değilmi.fikrim hiç önemsizse bile beyanda bulunabilme, kafa yorabilme geleneğine katılmam az şeymı.ama kalıplaşmış kürt realiteniz. herkess haddini bilecekkkkkkk.işte gelinen nokta maalesef en başa dönüş.umarım bu mantık azınlıktırrr

    Yanıtla (0) (0)
Şeyhmus Diken Arşivi