Küresel ölçekte en yaygın kullanılan sosyal medya uygulamalarından Twitter, Eylül sonundan başlayarak, paralı "Twitter Blue" aboneleri için "düzenle" düğmesi eklemeye hazırlanmakta olduğunu duyurdu.
Twitter Blue halen yalnızca Avustralya, Kanada, Yeni Zelanda ve ABD'de devrede ve şirketin uygulamayı diğer ülkelere yaymayı planlayıp planlamadığı bilinmiyor. Düzenleme özelliğinin gelecekte Twitter'ı parasız kullanan 237.8 milyon kullanıcıyı kapsayıp kapsamayacağı da bilinmiyor, ancak şirket sözcüsü, "özelliğin herkesi kapsadığı takdirde neler olacağını" da test ettiklerini söyleyerek bu kapıyı açık bıraktı.
Twitter, dün öğleden sonra kendi Twitter hesabından "eğer düzenlenmiş bir tvitle karşılaşırsanız nedeni düzenleme düğmesini test ediyor olmamızdır." mesajını paylaştı.
Twitter şirket yönetimi, "bugüne kadar en çok talep edilen özelliklerden biri" olduğunu doğruladığı yeni özelliği kapalı devre test etmekte olduğunu söyledi.
Halen, Twitter'da paylaşılan mesajlar üzerinde, örneğin Facebook, YouTube veya Instagram'da olduğu gibi yayınlanmaları sonrasında işlem yapılamıyor, hangi nedenle olursa olsun, uygulama izin vermediği için mesajlar yeniden düzenlenemiyor.
Tüm tvitler düzenlenebilecek mi?
Twitter düzenleme işleviyle, kullanıcıların, bir tvitin yayınlanmasından sonraki 30 dakika içinde 280 karakterlik mesajlarında yazım hatalarını düzeltme veya hashtag ekleme gibi değişiklikler yapmalarına fırsat tanımayı planlıyor.
Duyuruya göre, bu işlevselliğe sahip olanlar sınırlı bir zaman dilimi içinde "birkaç kez" düzenleme fırsatı bulabilecekler.
Düzenlenen tvitler etiketlenecek ve bir simge ve zaman damgası ile görünecek.
Kullanıcılar daha sonra etikete dokunarak tvitin geçmiş sürümlerini arayabilecekler.
Twitter, olası sorunları belirleyip çözebilmesi için düzenleme özelliğini küçük bir kullanıcı grubuyla test ettiğini, testlerin "insanların özelliği nasıl kötüye kullanabileceğinin [sınanmasını] da içerdiğini" duyurdu.
Twitter sözcüsü Stephanie Cortez'in, testin, şirketin insanların Twitter'ı kullanma şeklini nasıl etkilediğini anlamasına ve "bu [özelliği] herkese sunduğu takdirde neler olabileceğini planlama ve öngörmesine" yardımcı olduğuna yönelik açıklaması, düzenleme özelliğinin sonunda tüm kullanıcılara sunulacağına ilişkin bir ipucu olarak değerlendirildi.
Elon Musk etkisi?
Twitter, uygulamaya bir düzenleme düğmesinin eklenmekte olduğunu ilk kez, Elon Musk'ın yüzde 9,2 hisseyle şirketin en büyük ortağı haline gelmesinin ertesi günü, 5 Nisan'da duyurmuştu. Musk, 4 Nisan'da kullanıcıların bir düzenleme özelliği isteyip istemediğini soran bir anket yayınlamış ve yanıtlayanların yüzde 73,6'sı "evet" demişti.
Şirket daha sonra düzenleme düğmesi ekleme fikrinin bir "anket" sonucunda ortaya çıktığı haberlerini tekzip ederek düzenleme özelliği özerinde yıllardır çalıştıklarını duyurmuştu. Duyuru, şirketin Elon Musk'ı yönetim kuruluna alacağını duyurmasıyla aynı güne denk gelmişti.
Düzenleme düğmesi Twitter'ın büyük sorunlarını çözemez
Ancak eleştirmenler, Twitter'ın düzenleme düğmesi konusunu şimdi ortaya atmasının tamamen teknik bir mesele, ya da çözülmesi gereken ilk mesele olduğuna kuşkuyla yaklaşıyor.
Eleştirel teknoloji dergisi MIT Technology Review yazarı Rhiannon Williams düzenleme düğmesinin "Twitter'ın bunu nasıl tasarlamaya karar verdiğine bağlı olarak, insanların yazım hatalarını düzeltmeye yardımcı olmaktan ileri gitmeyebileceğini ya da tüm kamu söylemini ve etkileşim kurma ve anlayışı paylaşma şeklimizi değiştirebil[eceğini]" söylüyor.
Williams, "kullanıcılara bir düzenleme düğmesi verme[nin], platformun Musk ile yakında başlayacak olan yasal mücadele, eski güvenlik şefi 'whistleblower' Peiter 'Mudge' Zatko'nun ifşa ettiği inanılmaz gizlilik ve güvenlik sorunları, ve trollemeyi, nefret söylemini ve diğer zehirleyici davranışları engelleyememe konusundaki derinler kaygılara yol açan daha derin sorunlarını unutturmaya yönelik kullanışlı bir oyalama olarak da yorumlana[bileceği]" kanısında. "Bir düzenleme düğmesi bu sorunları çözmek açısından hiçbir işe yaramaz" diyor.
"Düzenleme yalnızca tashih için olmalı"
İnternet siyasası uzmanı Konstantinos Komaitis de "kullanıcıları bir twitin düzenlenmiş olduğu konusunda bilgilendirmenin, kötüye kullanım olasılığını en aza indirmek açısından çok önemli olaca[ğını]" belirityor. Örnek olarak, olumlu tepkiler üretmek üzere önce sevimli bir köpeğin resmini tvitleyen birinin ardından onu Hitler'in resmiyle değiştirebilmesi olasılığını hatırlatıyor.
Komaitis, "Bu durumların olabileceğini biliyoruz ve bunun nedeni Twitter veya internet değil, toplumun şu anda bu şekilde işlemesi." diyor.
"Twitter'ın, [düzenleme özellliğinin] konuşmaların gerçekleşme şeklini tamamen değiştirmek yerine, yalnızca küçük hatalar veya talihsiz bir sözcük seçimi için yapılmasını sağlamak üzere mümkün olduğunca çok güvenlik önlemi alması gerekiyor." diye uyarıyor.