Seçildiği günden beri özellikle Hakkari ve ilçelerinin sorunlarını mecliste gündeme getiren ve verdiği soru önergeleri ile dikkatleri üstüne çeken HDP Hakkari Milletvekili Sait Dede bu kez atama bekleyen engelli öğretmenlerin sorunlarını meclis gündemine taşıdı.
Atama bekleyen engelli öğretmenlerin sorunlarına ilişkin Milli Eğitim Bakanlığına önerge veren HDP'li Dede, önergesinin gerekçesinde çalışma hakkının en temel insan hakkı olduğunu vurguladı.
Anayasanın 49. maddesinin çalışma hakkını anayasal güvence altına aldığını belirten Dede, "Anayasada; Çalışma, herkesin hakkı ve ödevidir. Devlet, çalışanların hayat seviyesini yükseltmek, çalışma hayatını geliştirmek için çalışanları korumak, çalışmayı desteklemek ve işsizliği önlemeye elverişli ekonomik bir ortam yaratmak için gerekli tedbirleri alır” ifadesi ile çalışma hakkının ayrım yapılmaksızın herkese tanınan bir temel hak olduğu belirtilmiştir. Engellilerin anayasal hak olan çalışma hakkı ve yasal güvence altına alınan kamuda istihdam hakkı, BM Engelli Hakları Sözleşmesi ile de taahhüt edilen haklardandır. Ancak anayasa ve uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınan istihdam hakkı uygulanmamakta, ayrılan yetersiz kontenjanlar dahi doldurulmamaktadır" dedi.
Atama bekleyen binlerce engelli öğretmenin bulunduğuna dikkat çeken Dede, Milli Eğitim Bakanı Mahmut Özer'in yanıtlaması istemi ile şu soruları yöneltti.
* Engelliler için eşit yurttaşlık temelinde bir çözüm planlıyor musunuz?
* Millî Eğitim Bakanlığında istihdam edilen "toplam engelli kamu personeli" sayısı kaçtır?
* 2023 yılında bakanlığınızca işe alınması planlanan engelli öğretmen sayısı kaçtır? Atama bekleyen sayısı kaçtır?
* Bakanlığınızca açıklanan 45 bin yeni öğretmen atamasında engelli öğretmenler için ayrılan kontenjan kaçtır? Bu kontenjanlar yeterli midir?
* Kontenjan yetersizliğinden atama bekleyen kaç engelli öğretmen bulunmaktadır? Atama bekleyen öğretmenlerin istihdamı ne zaman yapılacak?
* Atama bekleyen engelli öğretmenlerin branşlara göre dağılımı nedir? Kaç yıldır atama beklemektedirler?