AK Parti Seçim İşlerinden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Ali İhsan Yavuz seçimlerin erken mi yoksa zamanında mı yapılacağı tartışmalarına dair açıklama yaptı. AK Partili Yavuz, "Seçimler, mevsimsel şartlar sebebiyle çok az öne alınacaksa bunun adı 'Erken Seçim' değil 'Seçim tarihinin güncellenmesi' olur" dedi.
ÜÇ SORU
Seçim tarihi güncellemesi konusuyla ilgili her gün “alakasız” yorum ve görüşe rastladıklarını söyleyen AK Partili Yavuz, tartışmaların, “Erken seçim mi, yoksa seçim tarihinin güncellenmesi mi?”, “Fesih mi, yoksa seçimin yenilenmesi mi?”, “90 gün mü, yoksa 60 gün mü?” soruları etrafında yapıldığını belirtti.
Seçimlerin, mevsimsel şartlar sebebiyle çok az öne alınacaksa bunun adının "Erken Seçim" değil "Seçim tarihinin güncellenmesi" olacağını ifade eden Yavuz, “Daha çok parlamenter sistem sürecinde dilimize yerleşen ‘Erken Seçim’ kavramı, bir anlamda hükümet edememe ya da hükümet etmenin zorlaştığı hatta imkânsızlaştığı dönemlerde, seçimlere birkaç yıl kalmasına rağmen seçimlerin yapılması durumunu ifade eden bir kavramdı. Oysa şimdi böyle bir durum yok. Okulların kapanması, mevsimlik işçi hareketleri gibi bir kısım mevsimsel şartların ortaya çıkarttığı zorluklar nedeniyle seçimler çok kısa bir süre öne alınacaksa bu durumu ancak "Seçim tarihinin güncellenmesi" olarak tanımlayabiliriz” ifadelerini kullandı.
‘SEÇİMLERİN YENİLENMESİ OLUR FESİH OLMAZ’
"Seçim tarihinin güncellenmesi" konusunda bir karar verilirse bu durumda kimsenin kimseyi feshedip ortadan kaldırmış olmayacağını, sadece seçimlerin yenilenmesine ilişkin bir karar alınacağını belirten AK Partili Yavuz sözlerini şöyle sürdürdü:
“’Seçim tarihinin güncellenmesi’ konusunda bir karar verilmesi halinde bu, hem Anayasal ve hem de yasal ifadeyle ‘Seçimlerin Yenilenmesi’ işi olur. Yani ‘Fesih’ olmaz. Zira bilinmelidir ki Cumhurbaşkanlığı Sisteminde kimse kimseyi feshedip ortadan kaldıramaz. Sadece seçim kararı alan erk kendisiyle birlikte diğer erki de seçime götürür. Anayasamıza göre bu yetkiyi ya üye tam sayısının beşte üç çoğunluğuyla TBMM (Anayasa madde 116/1) ya da Cumhurbaşkanı (Anayasa madde 116/2) kullanabilir. Söz konusu bu yetkinin gerek TBMM ve gerekse Cumhurbaşkanı tarafından kullanılması halinde, Meclisin ve Cumhurbaşkanının yetki ve görevleri, yeni Meclisin ve Cumhurbaşkanının göreve başlamasına kadar devam eder (Anayasa madde 116/4). “
‘SÜRE 90 GÜN DEĞİL, 60 GÜN’
Seçim yenileme kararının Cumhurbaşkanı tarafından verilmesi halinde sürenin 90 gün olduğunu söyleyenlere tepki gösteren AK Partili Yavuz, “Bilindiği üzere konu iki ayrı kanunda hüküm altına alınmıştır. Bunlardan birisi Milletvekili Seçimi Kanunu'nun 8.maddesinin 2.fıkrası, diğeri ise Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nun 3. maddesinin 4. fıkrasıdır. Milletvekili Seçim Kanunu'nun 8. maddesi 1987’de düzenlenmiştir. Oysa Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nun 3. maddesi 2018 tarihlidir. Bir konuda, iki kanunun çelişmesi durumunda, en son çıkarılan kanunun esas alınacağı en temel hukuk kurallarından biridir. Dolayısıyla burada Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nun 3. maddesinin 4. fıkrasının uygulanacağı oldukça açıktır” dedi ve sözlerini şöyle sürdürdü:
Kanunlar arasında farklılık olması halinde hem sonraki tarihli olması ve hem de özel hüküm gereğince Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu’nun esas alınması gerekmektedir. Söz konusu bu kanunda da süre 60 gündür. Özetle söylemek gerekirse, Milletvekili Seçimi Kanunu'nun 8.maddesinin 2.fıkrasındaki süreye ilişkin 90 günlük hükmünün, Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nun 3. maddesinin 4. fıkrasındaki 60 günlük hükmü karşısında uygulanma imkânı kalmamıştır. Bir anlamda Milletvekili Seçimi Kanunu'nun 8.maddesi, sonraki tarihli Cumhurbaşkanı Seçimi Kanunu'nun 3. Maddesi ile zımnen ilga olmuştur.”