Van-Bahçesaray karayolunda 4 Şubat’ta meydana gelen çığ felaketinde bir minibüste bulunan 5 kişi yaşamını yitirmişti. Hayatını kaybeden 2 kişinin bulunması için bölgede arama ve kurtarma çalışması başlatan ekibin üzerine de 5 Şubat'ta çığ düştü. İkinci çığ felaketinde 37 kişi yaşamını yitirdi, 84 kişi ise yaralandı.
Çığ nedeniyle kapanan yol 78 gün sonra ulaşıma açılırken, olası felaketlere karşı yeterli önlem almayan yetkililer de yaşananlardan sorumlu tutuldu. Van Barosu, Türk Mimar ve Mühendis Odaları Birliği (TMMOB) ile Van-Hakkari Tabip Odası tarafından olaydan hemen sonra hazırlanan raporda, ciddi ihmallerin olduğuna dikkat çekilerek, çığ sonrası başlatılan arama ve kurtarma çalışmalarındaki yetersizliklerin can kaybını arttırdığı kaydedildi. Raporda, can kayıplarının önüne geçilmesi için çığ riskinin bulunduğu yerlere betonarme perdelerin inşa edilmesi ve yeni kar tünellerinin yapılması önerileri yer aldı. Yine, kimi yetkililer de o dönem yoldaki riske karşı önlem alınacağı yönünde açıklamalar yaptı.
KAR YAĞDI RİSK ARTTI
Çığ felaketinin üzerinden 10 ay geçmesine rağmen halen karayolunda herhangi bir önlem alınmadığı bildirildi. Araç sürücüleri söz konusu karayolunu mecburi olarak kullanmaya devam ediyor. Havaların soğumasının ardından başlayan kar yağışı karayolundaki yolculuğu da bir hayli zorlaştırmaya başladı. Çığ riskinin başladığı karayolunda yolculuk yapmak zorunda kalan sürücüler ve yurttaşlar, yolun yokuşlu kısımlarında araçları itelemek zorunda kalıyor. Yine, kar yağışı ve oluşan sisten kaynaklı görüş mesafesinin düşmesi, yolların kavisli olması da yolculuğu bir hayli zorlaştırıyor. Yolcular ve sürücüler, 42 kişinin yaşamını yitirdiği çığ felaketinin yaşandığı yerde yaşadıkları tedirginliği anlattı.
Tedavi için gittiği Van merkezden Bahçesaray'a geri dönen Mehmet Şeker, çığın yaşandığı güzergahtan başka alternatiflerinin olmadığına dikkati çekti. Yoldaki virajlar ve hava koşullarının yolculuklarını uzattığına dikkati çeken Şeker, olası çığlara karşı önlem alınması gerektiğini vurguladı. Şeker, "Çoğu yerde deniz altında bile tüneller yapılıyor. Burada bir tünel yapılabilir. Geçen yıl o kadar insan bulunduğumuz noktada hayatını kaybetti. Kimse 'çare bulalım' demedi. Ölenler sadece sivil değildi. Bunlar arasında asker, korucu ve birçok arama-kurtarma görevlisi de vardı. Burada bir tünel yapılmalı. Ben ayağımdan rahatsızım ve her defasında gelip gidiyorum. Başka bir yol yok. Hizan üzeri gitsek o yol da çok uzak. Alternatif ve güvenli bir yol yapılmalı" diye konuştu.
'TÜNELİN OLDUĞU YERDE ÇIĞ OLMUYOR'
Van-Bahçesaray güzergahında yıllardır şoförlük yaptığını aktaran Zübeyit Çağırcı, bölgede her yıl 100 dolaylarında çığın meydana geldiğini ifade etti. Kar yağışıyla birlikte yolun da tehlike arz etmeye başladığına dikkati çeken Çağırcı, “Yukarda tek bir tünel yapılmış. O bölgede de çığ düşmüyor. Orada yapılan tünel çığın düştüğü bölgede yapılsaydı daha iyi olurdu. Kar yağdığı her gün çığ tehlikesi oluyor. Kışın bu bölgede ne zaman gitsem korkarak geçiyorum. Ölümlerin olmaması için muhakkak tünel yapılmalı" dedi.
‘ÖNLEMLER ALINSIN’
Her yolculuğunda tedirginlik yaşadığını belirten Mehmet İbrik ise, daha önceki felaketlerin benzerlerini yaşamak istemediklerini dile getirdi. İbrik, “Her sene bu sıkıntıları yaşıyoruz. Bulunduğumuz noktada 42 yurttaş hayatını kaybetti, ama halen bir çalışma yapılmamış. Bir an önce buna bir çözüm bulunmalı. Kar yağışı olduğu zaman korkuyoruz. Eskiden ilkbahar aylarında bu bölgeye çığ düşerdi. Çığ düştüğü zaman da en az 2-3 gün yollarımız kapalı kalırdı. Geçen sene hiç beklemediğimiz bir dönemde çığ düştü” şeklinde konuştu.
MA / Barış Dönmez